Naslov je poetični opis avtonomnega interaktivnega mehatronskega omnidirekcionalnega projektorja spremenljivih vzorcev. Projekcija poteka na način dinamičnega oblikovanja svetlobnih vzorcev s pomočjo dveh superponiranih premičnih folij z vzporednimi črnimi in prozornimi linijami. Princip je znan kot "moiré efekt" - oziroma "moiré vzorci". Medsebojno gibanje zaslonk (folij, trakov, hemisfer, valjev, stožcev) z enostavnimi podobnimi črtastiomi osnovami ustvari kompleksne svetlobne vzorce. Fizikalno gre za interferenčni pojav med dvema ploskvama z "nevzorci" - t.j. enostavnejšimi oblikami - vzporednimi črtami. Nastanejo torej vzorci, ki niso prisotni pri nobeni od osnov. Pri tisku, računalniški grafiki in tudi pri tkaninah (-> "mohair") se to običajno šteje kot napaka.
Moire efekt se pri medsebojno gibajočih se osnovah kaže v navideznih pospeških spreminjanja rezultirajočih kompleksnih vzorcev in v navideznem efektu povečave, kar se uporablja v meritvah nateznosti materialov.
Metafora kompleksnosti, ki jo rodi nekaj enostavnosti v medsebojnem odnosu, je dokaj jasna: kompleksnost se doseže s superpozicijo večih enostavnih posameznosti. Nekje na lestvici kompleksnosti - morda niti ne tako zelo visoko - je tudi življenje. Precej višje pa je najbrž intelignenca. Predzgodovina projekta:
Želja po uporabi moire efekta kot vizualnega generatorja je v avtorju prisotna že dalj časa. Prav tako tudi način omnidirekcijske projekcije - kar pomeni projiciranje svetlobe po širokem prostoru - torej nasprotno od običajnega projektorja. Slednje je bilo že prisotno pri izgradnji rotacijskega reflektorja, katerega gradnja je potekala na rezidenci v Istanbulu/ Turčija konec leta 2007, na kratko pa je bil predstavljen tudi v Ljubljani.
Avtorjev prvi praktični stik z moire efektom je potekal na elektronski način - s pomočjo računalnika, kot del projekta Videografik, ki se je v eni obliki zgodil ob koncertnem multimedijskem nastopu v okviru projekta Sound Explicit (produkcija P74) leta 2010 v Jakopičevi galeriji v Ljubljani. Rezultati so bili ugodni, vendar le znotraj omejenega snopa projicirane slike.
Zdaj bi bilo zanimivo oba principa združiti - rezultat bi bil lahko hkrati izjemno poetičen in tudi tehnološko zanimiv. Čeprav je efekt na splošno dokaj znan slehernemu izmed nas, pa je v vsem svojem možnem bogastvu oblik v resnici dokaj neznan.
Učinek bi najlažje povezali s t.i. psihedelijo - učinki, ki se nahajajo nekje na meji zmožnosti človeške percepcije in se poigravajo z mejami biološkega organizma. Psihotropija? Izrazi sodijo v kontrakulture šestdesetih let v ZDA in tamkajšnje študije psihotropnih substanc, predvsem LSDja. Konceptualna razdelava sugerira naslednje povezave:
- Mehanični solarni (heliocentrični) planetarni sistem (ti zgodovinski modeli so bili zgrajeni na podlagi urnega mehanizma, s soncem v sredini in z okoli krožečimi planeti z različnimi obhodnimi časi) - namesto planetov so spremenljivo koncentrične papirne/ folijske/ pergamentne svetlobne zaslonke z vrezanimi tankimi režami/ črtami, ki s kombiniranim presevanjem svetlobe proizvedejo moire vzorce - zanimiva oblika se zdi stožčasta oblika babilonskega stolpa ali pa kaj bolj hemisferičnega - to je kombinirano tudi z drugačnimi zaslonkami, morda tudi z optičnimi lečami - vir svetlobe - barve je bodisi močan vir enobarvne (bele) svetlobe ali pa trije RGB viri (vse so močne LED) - v zadnjem primeru lahko z mešanjem osnovnih barv proizvedejo celoten spekter možnih barv - različno uklanjanje valovnih dolžin svetlobe v režah nakažejo tudi na idejo o kvantnih lastnostih svetlobe - fotonih (tu je primerno vključiti in predstaviti nekaj bazičnih znanstvenih eksperimentov, ki so za Newtonovo mehaniko paradoksalni, odpirajo pa pot kvantni mehaniki s principi nedoločenosti, nelinearnosti, nepredvidljivosti - kar so vse pomembne metafore, ki še niso polno sprejete niti v znanosti)
| Moire generator z arduinom Prva verzija moire generatorja, september 2013
Sistem glede na zvok v prostoru (ali v kombinaciji s programskimi algoritmi - relativna avtonomija) proizvaja spremenljivo intenziteto barvnega svetlobnega sevanja in zvezno prehajanje barv po celotnem barvnem spektru presejane/ mešane svetlobe v horizontalnem krogu 360 stopinj in nekaj manj v spodnjem delu vertikale (pretežno zgornja polobla/ hemisfera).
Mehanični zelo počasi se vrteči koncentrični sistem s tremi neodvisnimi spremenljivimi barvnimi svetlobnimi viri v notranjosti in s tremi neodvisnimi presevajočimi površinami na obodu za dinamiko motoriziranega gibanja uporablja tri zvočne senzorje/ mikrofone, ki zajemajo zelo nizek zvočni spekter (pod 100 ali 200 Hz).
Na obodu so trije neodvisni rotirajoči motorizirani cilindri - zaslonke z enostavnimi vzporednimi krivuljami/ linijami, v notranjosti trije nagibni motorizirani RGB LED svetlobni viri. Ti naj omogočijo tudi spremljanje modulacije v zvoku/ tresenje svetlobe.
Za vso logiko zajema in gibanja skrbi mikrokontroler arduino. Vprogramiranih je nekaj naključnih algoritmov - tu nismo omejeni z ničemer - razen s "pravo mero".
Bottom view shows the small arduino daughter board on the top left (atmega 8) on driver mother board with LED constant current driver (->heat sink) for 2A current (Cree led), so-far only one dc geared motor on the top right, and the coaxial double bearing system in the center. Future changes: - use unipolar stepper motors instead of dc - use buck-circuit for power LED - use larger diameter transparent foil because of the focusing problems with too-close foil - this would bring the atmega 8 chip very close to the pin limit |