Včeraj se je v galeriji Vžigalica odprla razstava
Marije Mojce Pungerčar z naslovom Bratstvo in enotnost, ki
tematizira dve različni obdobji v življenju te pomembne
balkanske prometnice in njenih graditeljev. Recenziji lahko
prisluhnete danes ob 16. uri!
CESTA RAZLIČNIH GENERACIJ
"Cesta Bratstva i jedinstva" je bil eden
prvih vsejugoslovanskih infrastrukturnih projektov, ki je s
sodobno cesto povezal ključna mesta tedanje skupne države in
bratske narode. Gradnja te pomembne prometnice se je začela
takoj po končani drugi svetovni vojni, povezala pa je
Jesenice ob avstrijski meji in
Gevgelijo na meji z Grčijo.
Velika cesta, ki je bila zaključena nekje do leta
1960, je v kasnejših obdobjih postala
premajhna, zato jo je začela nadomeščati sodobnejša avtocesta
na isti trasi. Njeno celostno izgradnjo je prekinila krvava
vojna, ki je obenem izničila njeno prvotno namembnost. Tako
dandanes tudi v Sloveniji izginjajo še zadnji ostanki te
izvorne prometne žile, tako v simbolnem kot fizičnem smislu.
Nadomestil jo je projekt avtocestnega križa na skorajda isti
trasi, ki za svojo izgradnjo potrebuje podobno količino časa
in ljudske sile.
Marija Mojca Pungerčar je projekt
Bratstvo in enotnost ustvarila pred
dvema letoma, ko je raziskovala okoliščine gradnje prve in
druge ceste. Izvorna postavitev se je zgodila v novomeški
galeriji Simulaker, tokrat pa se predstavlja v kontekstu
konference Nove paradigme, novi modeli - Kultura v zunanjih
odnosih EU.
Leta 1958 je Leopold
Pungerčar, avtoričin oče, fotografsko dokumentiral
udarniške akcije jugoslovanskih mladincev, ki
so, polni ideološkega zanosa, prostovoljno
gradili odsek državne infrastrukture v okolici Novega mesta in
Mirne peči. Udarniki so prihajali iz vseh krajev Jugoslavije
in posledično poleg fizičnega učinka ustvarili zametke
skupnega kulturnega prostora, ki je v izseku časa skorajda do
popolnosti zaživel v štiridesetletni zgodovini tega
prostora.
Skoraj pol stoletja kasneje je slika
gradbišč na dolenjski trasi avtoceste povsem
drugačna in obenem zelo podobna. Nacionalna struktura
gradbincev je še vedno pisana, le zanos predhodne generacije
se je umaknil in podredil nujnostim ekonomskih
migracij, ki so se začele že v času skupne države.
Konceptualno izhodišče avtorice je dokumentarna primerjava
dveh gradbišč na skorajda istem mestu v povsem različnih
časovnih obdobjih in družbenih razmerah. Dvojnost
predstavljenega materiala je izkazana na vseh nivojih
razstavnega projekta. Poigrava se z dokumentarnimi
fotografijami obeh delovnih akcij, imenitno povezanih v
koherentne diptihe, ki razkrivajo pazljivo izbrane
kompozicijske in vsebinske podobnosti.
Črno-bele podobe Leopolda Pungerčarja
tako nudijo nostalgične in dragocene slike preteklega časa, ko
je obetajoča svetla prihodnost države pomenila glavno
motivacijo udarniških delavcev. Na drugi strani so zamrznjene
podobe Nade Žgank pričevanja o brezizhodnosti
in apatičnosti sodobnih delavcev, tako domačih kot migrantov,
ki ne morejo več živeti v ideoloških iluzijah. Tako je za
razliko od izmučenih, a veselih obrazov mladincev iz
petdesetih let, fotografinja z izjemnim občutkom ujela
utrujene podobe sodobne tržne ekonomije.
Ujeti trenutki predaje ceste v uporabo prikazujejo
nagovor ponosnega partijskega funkcionarja ob boku urejenega
ministra Božiča, ki pod emblemi samostojne Slovenije in
združene Evrope nagovarja izbrano občinstvo. Spet drugi diptih
predstavlja skupino udarnikov s harmoniko ob fotografiji
skupine radostnih bosanskih delavcev ob koncu delovnega dneva.
Fotografski del razstave, ki učinkovito in nazorno pripoveduje
zgodbo o sodobnih delovnih razmerah in ekonomskih migracijah,
je odlično kontekstualiziran v pripadajočem dokumentarnem
filmu. Obiskovalec je tako vabljen prepustiti se realnosti
preprostih, včasih pretresljivih zgodb sezonskih in stalnih
delavcev, ki z veliko iskrenostjo in brez zadržkov
pripovedujejo o svojih delovnih in življenjskih razmerah.
Večina delavcev prihaja iz ruralnih območij, bodisi Slovenije
bodisi bivših jugoslovanskih republik. Medtem ko prvi živijo
na svojih domovih in jim je odhod na delo vsakodnevna
migracija, so migranti nastanjeni v samskih domovih, stran od
svojih družin, mnogi med njimi presenetljivo dolga
leta.
Kljub vsem izpostavljenim dejstvom projekt Marije Mojce
Pungerčar ni patetičen in pomilovalen, ampak prikazuje realno
stanje funkcioniranja ekonomije razvitega sveta, kamor se v
zadnjih letih uvršča tudi Slovenija. Z uspešno združitvijo
dokumentarnih žanrov fotografije in filma so brez pretiravanja
upodobljene tegobe, pomisleki in veselje, težaško delo in
trenutki dragocenega počitka gradbenih delavcev. Predstavljena
so ozadja prihodov na sezonsko delo v Slovenijo, očitne
razlike med različnimi generacijami delavcev in naivna
pričakovanja boljših delovnih in življenjskih pogojev onkraj
nekdanje severne in zahodne slovenske meje, kjer želijo
predvsem mlajši najti boljšo prihodnost.
Subtilno tematiziranje sodobnih ekonomskih taktik in
migracijskih trendov ob podpori formalne učinkovitosti in
estetske všečnosti kljub svoji neposrednosti ustvarja potreben
pretres miselnih celic, ki ga obiskovalci ponavadi pričakujemo
od umetniških projektov, in dosega neprimerno boljše učinke
kot vsakršna brezglava aktivistična akcija, ki generalizira
negativne učinke sodobnih evropskih migracij.
Na pot bratstva in enotnosti se je podal Miha
Colner